Tilbyd idræt på alle ungdomsuddannelser

 

Fedme og overvægt topper listen over livsstilssygdomme i Danmark i 2003. Sammen med rygning og manglende søvn, udgør fedme og overvægt en alvorlig trussel mod danskernes helbred. I modsætning til rygningen, der så småt er for nedadgående, så går det desværre den forkerte vej med vægten. Vi bliver kort sagt federe og federe.

 

Overvægten er ikke kun et problem for den enkelte. Udover forringet livskvalitet, og en alt for tidlig død, så koster overvægten også samfundet enorme summer i behandling af følgesygdomme, førtidspensioneringer, passe og pleje.

 

Børnene og de unge i gymnasiet er priviligerede med et par ugentlige timers idræt på skemaet. En undervisning, der både hjælper til at lære lidt om træningsmetoder, giver et afbræk i den sædvanlige skolegang, klarer tankerne og altså for mange børn og unge efterhånden er den eneste lejlighed, hvor de får rørt sig bare lidt.

 

Den Konservative uddannelsesordfører, Helle Sjelle synes vi skal tage det roligt og ”se hvad der sker”. Hun ser ingen problemer i fremover helt eller delvist at fjerne idrætstimerne fra gymnasiet. Hertil er kun at sige, at hvis Helle Sjelle er interesseret i blot på et enkelt område at begrænse stigningen i sundhedsudgifterne, så er idrætstimerne et meget dårligt sted at spare. Selvfølgelig kan man da meget liberalt hævde, at det er den enkeltes ansvar at holde sig i forsvarlig fysisk form (eller at lære at skrive, eller at lære den lilel tabel...), men desværre er det bare sådan, at der i hver eneste klasse altid vil være en håndfuld unge, hvis forældre ikke kan eller vil spendere udgiften til en sportsklub, eller hvor den unge simpelthen ikke umiddelbart har den selvdisciplin, der skal til for på eget initiativ at motionere. Her kan samfundet så vælge at lade stå til, eller vi kan vælge at træde ind med et ordentligt tilbud om motion i gymnasiet – såvel af hensyn til den enkelte elevs livskvalitet som af hensyn til samfundsøkonomien.

 

Det er svært at være uenig, når Helle Sjelle taler om at ”styrke fagligheden”. Men gad vide om fagligheden reelt bliver styrket, når nu det er et faktum, at man lærer væsentligt bedre, hvis man er i en ordentlig fysisk form. Jeg tror ikke på, at der kan komme noget godt ud af, at nedprioritere idrætten i gymnasiet endnu mere end den allerede er i dag. Tværtimod skal vi gå den anden vej, og tilbyde idræt som fag på samtlige ungdomsuddannelser - både af hensyn til fagligheden, folkesundheden og samfundsøkonomien.