Bedre miljø og færre bilkøer i Aalborg

 

Nedenstående indlæg dannede baggrund for en længere artikel i Nordjyske Stiftstidende 31. oktober 2007 (jeg vælger her at offentliggøre min egen tekst og ikke artiklens ordlyd for at være på den sikre side mht. ophavsret).

 

Forslag om Roadpricing i Aalborg er ifølge Nordjyske 30. oktober på vej fra Socialdemokraterne. Formålet er bedre trafikforhold i byen. Jeg glæder mig over ethvert forslag, der kan forbedre miljøet, højne trafiksikkerheden og gavne folkesundheden.

 

Jeg foreslår, at hele indtægten øremærkes med en trediedel til lavere billetpriser i busser og nærbanen, en trediedel til nye busruter og flere busser på de enkelte ruter og en trediedel til nye stoppesteder, nye parkeringsmuligheder i udkanten af byen og flere elektroniske busstandere.

 

Trafikmængden i Aalborg er et problem, og løsningen er ikke hverken at inddrage fortov til ekstra kørebaner eller at åbne Nytorv for privatbiler, som andre har foreslået i efteråret.

 

På grund af teknikken tror jeg mest på roadpricing som en landsdækkende løsning. De næste 5-10 år kan Aalborg gå foran ved at indføre bompenge, der også har den fordel, at gæster fra udlandet også kommer til at betale deres del.

 

I sidste uge var jeg i Rom, Italien, hvor jeg ved selvsyn så, at biltrafikken er faldende og hver borger tager bussen fire gange så ofte som Aalborgensere. Det er altså udelukkende et spørgsmål om vilje, hvis man vil have en renere, sundere og mere attraktiv midtby.